Vuurdoop.

De eerste week zit erop! Nou ja week, met alle feestdagen momenteel is het meer een paar dagen. Maar wat een dagen zijn het geweest! Ik ben zo waar zelfs een dag naar kantoor geweest voor de eerste keer in zeven weken. Wat een bizarre tijd leven we toch in. Een heuse kick-off van mijn nieuwe functie was toch wel handig, dus eindelijk mocht ik weer een dagje! Dat resulteerde in mijn werkplek verhuizen, niezen (in de elleboog, haha) van het stof dat daar toch weer bij vrij komt en uitleg van mijn nieuwe manager en een collega over het reilen en zeilen van de Tenderdesk. Voor een dagje voelde het werkleven als vanouds.

 

“Deze bestaande klant gaat binnenkort weer aanbesteden en heeft nu eerst een marktconsultatie uitgestuurd”, vertelt mijn manager. Ik knik aandachtig, deze klant ken ik wel van mijn ‘oude’ team. “En we vinden het wel een goed idee als jij die gaat schrijven!”, voegt ze enthousiast toe. “Oh! Ehhh…. Ok”, zeg ik grijnzend. Slik. “Een collega belt je zo om het door te praten en hij gaat je verder helpen,” zegt ze glimlachend. “Gaat helemaal goed komen Marina. Dit is gelijk een hele goede oefening!”, voegt ze geruststellend toe. Kon ze misschien de zenuwen op mijn gezicht lezen? Nee, dat zweetdruppeltje op mijn voorhoofd is vast van het verhuizen van net! Goede oefening. Gaat helemaal goed komen. Tuurlijk.

 

Mijn collega belt me al snel. Het is geen heel lang document en de klant stelt eigenlijk drie concrete vragen. De vragen zijn alleen heel open, dus de invulling ervan kan van alles zijn. “Vraag één is wel duidelijk toch?”, vraagt mijn collega. “Die specifieke dienstverlening hebben we en die moet je gewoon beschrijven. Ik stuur je zo nog wel wat info toe”, zegt hij. Ik doe de hele tijd al mijn best om hem bij te houden en schrijf driftig in mijn notitieboekje. “Ok. Bij vraag twee en drie willen ze eigenlijk gewoon weten wat ons assortiment is en wat er nieuw is”, vervolgt hij. “Mmm hmm”, zeg ik terwijl ik probeer mee te schrijven. “Ik zou dus zeker dit product aanhalen en natuurlijk deze, dit is ook nieuw, voeg ook een stukje daar over toe en dit is ook interessant!”, somt hij achter elkaar op. Ik begin nog driftiger te schrijven. Kan ik dit straks nog lezen?

 

Uiteindelijk geef ik aan dat ik denk wel een heel eind te komen nu. We spreken een deadline af en ik weet waar ik de volgende dagen mee aan de slag kan. En ja, dan ga je schrijven. Bij een marktconsultatie vraagt de klant eigenlijk naar meer informatie over bijvoorbeeld de dienstverlening waarvoor ze gaan aanbesteden. Dit zodat ze een completer beeld hebben van hoe ze de aanbesteding in de markt kunnen zetten. Dit is openbaar en dus toegankelijk voor meerdere partijen. Ik loop al een tijdje rond bij CWS natuurlijk en heb daardoor genoeg basiskennis, maar toch is dit zo iets anders! De dienstverlening beschrijven is één ding, maar dit volledig toespitsen op wat de klant vraagt vergt veel van je creativiteit.

 

Natuurlijk begin ik pas net en is dit volkomen nieuw voor me. Gelukkig krijg ik daarom genoeg hulp en sturing. Het was pittig en dwong me op een heel andere manier naar onze business te kijken en het te beschrijven. Eerlijk gezegd, toen ik eenmaal bezig was viel het me ook weer mee. Je merkt echt dat de sleutel is dat je een verhaal aan het vertellen bent aan de klant. Maak het niet onnodig langdradig, wees to the point, maar zie het ook als een kans om te vertellen wat jou als bedrijf zo mooi maakt en waarom je toegevoegde waarde hebt voor de klant. Mijn eerste dagen op de Tenderdesk waren hierdoor in ieder geval een echte vuurdoop! I really hit the ground running.. Maar stiekem hou ik van die druk. Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd toch?

Reactie schrijven

Commentaren: 0